چگونه خود را در برابر آلودگی هوا مصون کنیم

رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در این باره می گوید: تنها حامی انسان در قبال هرگونه تغییرات  خطرآفرین در محیط زندگی، توجه به سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن است که تنها می تواند از تغذیه سالم و متنوع سرچشمه گیرد چراکه اجزای ساختاری سیستم ایمنی هر فرد از طریق غذاهایی که در اختیار آن قرار می گیرد، تغذیه می کند.

 
ˈسیدضیاء الدین مظهریˈ افزود: هرچه افراد به پرخوری و استفاده از فست فودها (غذاهای آماده) روی آورند، سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر می شودو در هنگام بروز تغییرات محیطی مانند آلودگی هوا، نمی تواند مقابله کند.
 
وی در مورد مصرف شیر و ماست کم چرب، میوه ها و سبزیجات تازه توضیح داد: این مواد غذایی از آنجایی که دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است، برای دفع مسمومیت از بدن به ویژه مسمومیت ناشی از سرب بسیار مفید فایده خواهد بود.
 
بر اساس تحقیقات به عمل آمده، در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا خوردن فست فودها (غذاهای آماده) و موادغذایی حاوی مواد نگه دارنده مانند شیرهای مدت دار، انواع کنسروها و غذاهای چرب، باعث ماندگاری و جذب بیشتر سرب هوا در بدن می شود.
 
بنابراین کارشناسان تغذیه و پزشکان همواره تاکید دارند که در چنین شرایطی از مصرف اینگونه مواد غذایی دوری شود و در مقابل برای پیشگیری از ضعف سیستم ایمنی بدن و بروز بیماری های مختلف از مواد غذایی که برای بدن نقش سم زدایی را ایفا می کنند، استفاده شود.
 
استاد و مدیرگروه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در این باره توضیح داد: افرادی که از فست فودها، نوشابه ها و شیرینی ها چرب استفاده می کنند، دشمن واقعی بدن خود هستند چراکه با دست خود رادیکال های آزاد را که مولد ایجاد انواع سرطان ها ست، وارد بدن خود می کنند.
 
مظهری افزود: به جای استفاده از این نوع مواد غذایی باید به خصوص در هنگامی که با مسایلی مانند آلودگی هوا روبه رو هستیم، از دانه ها و مغزهای خام و تازه که سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و همچنین سبزجات با رنگ های مختلف که دارای مواد معدنی و مواد شیمیایی موردنیاز بدن مانند منیزیوم، روی و سلنیوم است، استفاده کنیم.
 
در هنگام بروز آلودگی شدید هوا، کودکان بیشتر از افراد دیگر آسیب می بینند، بنابراین باید شرایط لازم را برای حفظ سلامتی آنها مهیا کرد.
 
یکی از این شرایط که به میزان زیادی می تواند سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کند، داشتن ساعات استراحت کافی است.
 
رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در این باره نیز اظهار داشت: بدن انسان توانایی لازم برای مقابله با تغییرات جزیی را دارد در صورتی که این توانایی با تضعیف سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا نکند و از حالت تعادل خارج نشود.
 
مظهری با بیان اینکه یکی از عواملی که می تواند به ویژه در کودکان و دبستانی ها باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شود، نبود استراحت کافی است افزود: استراحت برای این دسته از افراد جامعه بسیار مهم است چراکه آنها بیش از سایر افراد فعالیت بدنی و ذهنی دارند و از سوی دیگر سیستم ایمنی آنها تجربه کافی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ندارد و ممکن است در صورت ضعف این سیستم دچار مشکلات و حساسیت های تنفسی شوند.
 
از سوی دیگر از آنجا که ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی سطح پوست می نشیند باید در چنین شرایطی افراد به ویژه کودکان مرتب دست و صورت خود را با آب گرم و صابون بشویند.
 
این ذرات ریز در صورتی که از راه دهان وارد بدن شود، می تواند باعث ایجاد مسمومیت های ضعیف در افراد شود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:آلودگی هوا,سیستم ایمنی بدن,,
آخرین مطالب